Isu Arak Di Selangor: Sudah Terlaksanakah Undang-undang…

28 Nov

Oleh: Firdaus (Kopitiam Bang Nan)- Laman M@RHAEN

Teman memetik sepenuhnya satu tulisan yang disiarkan oleh Portal Komuniti ukhwah.com bertajuk Syarat penjualan arak di Malaysia yg dilupakan.

Dalam dok sibuk2 Tony Phua nak keluarkan DAP dari Pakatan Rakyat Selangor kununnya atas alasan PAS secara paksa cuba mengimplimentasikan pengharaman penjualan arak di Selangor, dia lupa akan syarat2 penjualan arak yang telah sedia ada di negara kita.

Teman bukan apa…tak payah pergi jauhlah…sudah terpenuhkah segala syarat oleh berpuluh mungkin beratus kedai di Ampang ni yang membolehkan mereka menjual arak?

Kalu jalan2 atau lalu di Ampang Waterfront tu cuba tengok kedai KK Supermart yang beroperasi macam 711 tu. Barang runcit sikit aje tapi belakang…nuh penuh macam2..

Begitu juga di Kosas. Nun kedai jual ubat cina (singseh) tu…ubatnya sikit yang lain barang runcit dengan arak sekali….ada lesen ke tu? Kat situ aje dah 3 buah kedai seumpama itu.

Setahu teman kalu nak jual arak mesti iklankan kat paper dulu…bukan apa..kalu ada apa2 objection dari masyarakat setempat atau apa…ada syarat2 lain yang perlu dipenuhi dulu. PBT tak kan boleh senang2 bagi kelulusan.

711 jangan ceritalah. Yang kerja jadi macai budak melayu semua. Orang Islam kerja jual arak…baguslah tu…ehhmm pandai.

Kalu gi Mont Kiara umpamanya jangan ceritalah…anak2 melayu serve arak ni biasa. Macam di hotel2 di Langkawi…KL…Hmmm…Hard Rock Cafe apa kurangnya…dengo cerita taukenye…? Malas nak cerita..cari sendirilah ye…Wallahu ‘alam.

Teman ada experience beli susu anak sekali di kedai singseh ni…anak dara (melayu) yang mungkin dah tak de dara lah kot dok beli arak….Guano? Terang2 yob. Hancus…

Jadi tu lah…Tony Phua dok bantah macam nak rak tu apa ke hei.? You are outdated lah budak…Afterall Shah Alam tu teman ingat lebih 80% melayu dan muslim penduduknya.

Teman petik beberapa komen pengunjung blog YB Khalid Samad mengenai isu ini…

djambu said…
di thailand, minuman keras dijual lepas waktu pejabat sahaja. dan di waktu malam, xdibenarkan minum di khalayak umum.di UK, membawa botol/tin beer yang terbuka di dalam pengangkutan awam telah diharamkan.di paris, minuman keras xboleh diminum semasa piknik di sekitar menara eiffel.kita org islam sepatutnya lebih baik lagi🙂
November 26, 2008 7:32 PM

Mr. Smith said…
In America, there is no way a teenager can buy a bottle of bear/liquor from any store unless he produces an I/D to prove he is above 21 years of age.Do the same here instead of banning the sale of liquor altogether.If someone wants to drink, he will go out of his way to get it. It does not want, then he will shun it even though it is offered to him free of charge.PAS should pay attention to more important issues affecting the country instead of wasting time on trifles and non-issues.
November 26, 2008 7:48 PM

Anonymous said…
well well well mr smith. you must be very alien to how malaysians do business. let me tell you… traders here (esp the chinese) would sell alcohol (and perhaps P/ganja) even to a 5 year old kid as long as they get money. your american law will not work here. the best thing to do is to limit access to alcohol… why 7 eleven has to sell alcohol in muslim majority malaysia? if you want alcohol, go to designated wine shop or madam kwan!
November 26, 2008 11:18 PM

CHIA, Chin Yau said…
Salam YB,As a Chinese, I do agree to exercise some control over alcohol or even gambling.The most affected group is not the malay teens, instead the non-muslim are affected the most.Ban may be way, but, isn’t it good to look at how others implement similar measures, and we sit down and pick the best for ourselves?
November 27, 2008 12:14 AM

Wawa said…
When i went to A1Gp at Sepang last weekend, beers (carlsberg) was sold openly.I doubt the need of selling alcohol drinks at places like that, and it was during daylight. Not night.I believe alcohol are bad for Muslims and non-muslims.So where are we heading to with this issue?
November 27, 2008 9:22 AM

Anonymous said…
salam..Alhamdulillah. ini lah yg saya mahukan. usaha dari Pas.kenapa arak perlu diharamkan.1.arak adalah satu benda yg merosakkan. satu article dlm readers digest mengatakan bahawa arak ie alkohol tidak membawa apa2 kebaikan utk kesihatan. 2. tiada kematian akibat ‘memerlukan arak’.saya setuju pengharaman total dilakukan. 1.sebelum olimpik, utk mengurangkan bilangan sampah yg dibuang, supermarket di beijing meletakkan harga utk setiap bag plastik yg diberikan. ttp usaha itu gagal. akhirnya mereka mengharamkan terus pemberian bag plastik. hasil- berkesan.2.korea membuat undang2 supaya pengguna mengasingkan sampah mengikut jenis. sekiranya tidak, pbt mereka tidak akan mengutip sampah mereka. mereka berjaya mengubah mentaliti rakyat mereka.
November 27, 2008 10:18 AM

faridshah said…
Salam YB,Sewajarnya komen-komen ringkas di sini dikongsikan bersama rakan-rakan non-muslim terutama dari DAP dan PKR. Pengawalan yang akan dilaksanakan BUKAN penghapusan seluruhnya. Penjelasan perlu disebarkan secara meluas terutama di media.Tetapi awas dengan sikap sesetengah pihak media yang sering memutar belitkan fakta dan kenyataan.Sekian.Salam Perjuangan..
November 27, 2008 12:48 PM

abu razeen said…
klu tak silap dah ada undang2 larang org Islam beli dan minum alkohol.kuatkuasakan seluruh s’ngor.premis yg engkar, tarik lesen premis sbb khabarnya lesen niaga arak bawah federal.dlm hal org Islam, non muslim jgn campur.klu non muslim nak juga hadkan jualan arak kpd remaja non muslim, itu perkara lain yg boleh dibincangkan dm pakatan.jadi tak perlu media nak sensasikan isu ini.
November 27, 2008 2:04 PM

Diver.Miskin said…
Salam,Di Australia, alkohol tidak dijual di kedai serbaneka 24 jam spt di sini… hanya kedai2 yg dilesenkan shj yg dibenarkan… jika negara barat pon bleh buat.. kita sebagai negara majoriti umat islam, sepatutnya lebih dari itu…bukan kita mintak ia diharamkan terus… tetapi dikawal penjualannya… bukan aper… sesetengan kedai runcit or restoran nie, cuma mementingkan keuntungan tanpa memikirkan tanggungjawab sosial.. maka perlulah satu kawalan yg sistematik…
November 27, 2008 5:21 PM

Ini artikel penuh yang teman petik dari ukhwah.com untuk sama2 PBT dan ahli politik PR membaca dan melaksanakannya…

hanzaalah menulis “Antara syarat-syarat penjualan arak yang ditetapkan oleh kerajaan melalui lesen Eksais/Bia ialah MENYEDIAKAN PAPAN TANDA YANG SERAGAM DAN PAPAN TANDA LARANGAN “ARAK ADALAH HARAM BAGI ORANG ISLAM”.

Adakah kita dapati papantanda tersebut terpampang di Pasaraya Giant, 7-11 serta mana-mana pasaraya yang giat mempromosikan jualan arak sempena Hari Krismas, Tahun Baru dan Tahun Baru Cina?

Kebebasan agama ialah bukan Islam bebas makan dan minum apa yang mereka mahu, tetapi sensitiviti umat Islam hendaklah dijaga.

Atau mungkin umat Islam di Malaysia sudah tidak sensitif lagi atau jahil mengenai perundangan sivil yang sedia ada?

Lesen Eksais/Bia ialah lesen penjualan Minuman Keras atau Liquor sama ada sebagai Pemborong, Peruncit, Pengedar ataupun terlibat secara jualan terus mengikut Akta Kastam Diraja.

Jenis-Jenis Lesen Eksais/Bia :

(i) Jualan Runcit – jualan sahaja dan tidak dibenarkan minum di premis
(ii) Rumah Awam Kelas I menjual minuman keras secara runcit
(iii) Rumah Awam Kelas II tidak termasuk todi.
(iv) Rumah Awam Kelas III Jual dan minum di premis sahaja
(v) Pemborong – jualan sahaja dan tidak dibenarkan minum di premis setiap pemegang lesen hendaklah mempamerkan:
a. Lagenda – nama premis
b. Menyimpan buku-buku rekod pembelian minuman dan penjualannya.
c . Pemegang lesen hendaklah membenarkanPegawai Kastam/Ahli-ahli Lembaga masuk ke premis untuk mengadakan pemeriksaan pada bila-bila masa.

Pihak Yang Mengeluarkan Lesen Eksais/Bia ialah Pihak Berkuasa Tempatan seperti , Pejabat Daerah dan Tanah , adalah dipertanggungjawabkan untuk memproses permohonan dan mengeluarkan Lesen Eksais kepada mereka-mereka yang telah diluluskan permohonan oleh Ahli Lembaga Pelesenan Bia terdiri daripada:
Pegawai Daerah -Pengerusi Sekurang-kurangnya 4 ahli yang dilantik -bukan kakitangan Kerajaan.

Kesemua ahli-ahli Lembaga yang dipilih tidak boleh terlibat dengan kegiatan penjualan Liqour dan perlantikan mereka adalah diatas kelulusan MMK dan diwartakan bagi menjalani tempoh perkhidmatan selama dua (2) tahun. Mana-mana ahli Lembaga yang tidak hadir ke Mesyuarat sebayak dua (2) kali berturut-turut tanpa sebab yang munasabah boleh dilucutkan jawatannya sebagai ahli Lembaga berkenaan.

Selain daripada ahli-ahli yang dilantik, lain-lain pegawai atau wakil dari agensi kerajaan adalah terdiri daripada:
a. Pegawai Jabatan Kastam dan Eksais DiRaja MajlisDaerah
b. Pegawai Polis Diraja Malaysia
c. Pegawai Kesihatan Daerah
d. Pihak Berkuasa Majlis Daerah

Syarat-syarat untuk Memohon Lesen Eksais?
1. Menjaga kebersihan premis dan store dalam keadaan bersih dan memuaskan, tidak sempit, gelap, dan sesak.
2. Menyediakan papan tanda yang seragam dan papan tanda larangan “Arak adalah Haram bagi Orang Islam”
3. Mengasingkan arak (Bia) daripada barang-barang makanan lain.
4. Mengikut peraturan-peraturan Eksais (PenjualanLiqour yang memabukkan) tahun 1977.

A. Masa Perniagaan (Peraturan 5,6 dan 12)
i. Lesen Borong : 7.00 pagi – 9.00 malam
ii. Lesen Runcit : 7.00 pagi – 9.00 malam
iii. Lesen Rumah Awam :
Kelas I : 10.00 pagi – 12.00 malam
Kelas II : 10.00 pagi – 10.00 malam
Kelas III : 10.00 pagi – 9.00 malam

B. Peraturan 7A -Liqour tidak boleh dijual kepadaorang yang berumur di bawah 18 tahun.

C. Peraturan 8, 17 -Hendaklah menyimpan Buku Rekod dan Akaun

D. Peraturan 14 -Kedai hendaklah sentiasa bersih dan mempunyai tandas lelaki dan perempuan.

Lanjutan Sementara Waktu-waktu buka :- Rumah Awam RM 30.00 tiap-tiap jam atau sebahagian jam Rumah Bir RM 15.00 tiap-tiap jam atau sebahagian jam

http://kopitiam-bang-nan.blogspot.com/2008/11/isu-arak-di-selangor-sudah.html

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: