ANTARA UMAR ABD AZIZ DAN GUAN ENG

10 Jul
Baru-baru ini Guan Eng (Ketua Menteri
 Penang) turun dan bertemu rakyat.
Dalam ucapannya, dia kata dia nak jadi macam khalifah Umar Abdul Aziz.
  
Seorang AJK Dewan Ulama' yang turut hadir berkata (dalam hati),
"Paklong
ni
dia hanya pandai sebut Umar Abd
 Aziz. Dia bukan tau siapa dia Umar
sebenarnya. Dia pakai sebut ja kot..."
  
Tak semena2, Guan Eng  meneruskan ucapannya dan sepanjang ucapan itu dia
hanya bercerita kisah kehebatan Umar Abd Aziz. Umar tak ambil duit
rakyat.
Umar pulang balik peruntukan kerajaan kepada dia. Umar padam lampu
kerajaan
kerana anak dia datang nak tanya urusan peribadi dan berbagai2 lagi.
  
Dan Guan Eng kata, sejak sekian lama, Umar Abd Aziz menjadi idolanya.
Dan
dia berazam nak jadi pemimpin macam Umar. "Kini saya sudah jadi Ketua
Menteri dan saya berazam akan mengotakan janji saya untuk menjadi Umar
Abd
Aziz."
  
Untuk
 pengetahuan, Guan Eng tak duduk rumahh rasmi Ketua Menteri dan dia
tak
ada rumah sendiri. Dia menumpang di rumah bapanya. Bila Mohd Sabu tanya
kenapa tak duduk di rumah rasmi, dia kata, untuk masuk rumah tu, ia
perlu di
renovate. Kosnya sekitar RM 300,000.00. Saya tak rela duit rakyat
dibazirkan
untuk  kediaman seorang ketua
 menteri....
  
Balik semula kpd kisah tadi... Dalam sessi soal jawab, ada seorang
hadirin
tanya: Mana tuan tahu kisah Umar abd Aziz ni. Orang Islampun ramai yang
tak
tahu.... Guan Eng jawab, dulu semasa saya di penjara, antara orang yang
kerap mengunjungi saya ialah Dato' Fadhil Noor (Al Marhum Presiden
 PAS).
Dan
dialah yang membekalkan kepada saya buku2 berkaitan Islam, termasuk satu
buku tentang Umar Abd Aziz. Bermula dari situ saya kenal tokoh yang
hebat
ini.....
  
Bagaimana kita orang Islam?....

Leave a Reply

